zaterdag 26 november 2011

Speculaasmuffins met of zonder banaan

Ik had een paar overrijpe bananen en vond hier een receptje voor Speculaas-Banaan-blondies.  Ik heb het recept lichtjes aangepast en er muffins van gemaakt:

Nodig:
90 gr speltmeel (of volkorenmeel)
50 gr speculaas, geplet (ik gebruik speltspeculaas uit de natuurwinkel, gezoet met dadelsiroop)
1 theelepel bakpoeder
2 geprakte bananen
100 gr ongezoete appelpuree
3 eetlepels oersuiker
1 theelepel vanille
een snufje zout
1 extra speculaasje, geplet

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200°C.  Meng de droge ingrediënten, voeg de natte ingrediënten toe en meng kort.  Verdeel over 12 muffinpapiertjes en  bestrooi met het extra speculaasje; bak 15 minuten.

En dan heb je kinderen die dat niet lusten, banaan in gebak.  En die kinderen willen ook wel graag een muffin.  Dus paste ik het recept nog wat verder aan en kreeg ik dit:

Nodig:
100 gr speltmeel (of volkorenmeel)
1 theelepel bakpoeder
50 gr geplette speculaas (zelfde als boven)
3 eetlepels oersuiker
1/2 theelepel kaneel en 1/2 theelepel speculaaskruiden
snufje zout
150 gr yoghurt
250 gr ongezoete appelpuree
1 extra speculaasje, geplet

Bereiding:
Meng de droge ingrediënten; voeg de yoghurt en appelpuree toe en meng kort.  Verdeel over papieren cupjes en bestrooi met de speculaaskruimels; bak 15 minuten in de oven op 200°C.
Smakelijk!

Geen opmerkingen: